Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Spóźnione Boeingi dla VIP-ów szansą dla LOT-u? [FILM]

infoair
21.04.2020 15:30
0 Komentarzy

Do przewozu najważniejszych osób w państwie MinisterstwoObrony wykorzystuje dziś przede wszystkim dwa samoloty Gulfstream G550(zabierają na pokład kilkanaście osób), Boeinga 737 (zabiera do 132 pasażerów)oraz dwa Embraery ERJ-175 (80 pasażerów), które są czarterowane od LOT-u.

Gazeta wskazuje m.in., że jesienią mieliśmy odebrać dwakolejne boeingi 737 w wersji BBJ. Miały one zastąpić lotowskie embraery.Maszyny te będą mogły zabierać do 65 pasażerów i są wyposażone w nowoczesnesystemy obrony, dwuosobową kabinę dla VIP-ów, kabinę HEAD, która umożliwiaodbywanie konferencji czy wreszcie sypialnię dla załogi. Po ich odbiorze Polskabędzie miała jedną z najnowocześniejszych flot do obsługi VIP na świecie.Kontrakt ma wartość 2,5 mld zł, podpisano go trzy lata temu, ale Krajowa IzbaOdwoławcza uznała, że odbyło się to z naruszeniem przepisów.

Wirusowe opóźnienie

Obecnie – jak podaje „DGP” – dwa boeingi znajdująsię w Bordeaux we Francji, gdzie montowane jest wyposażenie wnętrza orazsystemów bezpieczeństwa. Problem w tym, że z powodu epidemii COVID-19 pracujeteraz przy nich znacznie mniej ludzi, co oznacza, że odbiór samolotów przezstronę polską opóźni się najpewniej o kilka, kilkanaście tygodni.

A to z koleioznacza, że nie uda się ich w sierpniu przetestować na specjalistycznympoligonie Vidsel w Szwecji. To jedyne tak dobrze oprzyrządowane miejsce wEuropie do sprawdzania systemów bezpieczeństwa samolotów. Bada się tam m.in.to, czy w przypadku zagrożenia dobrze działają flary. Niewykorzystanie naszegoterminu w sierpniu oznacza, że maszyn do końca roku nie zdążymy przetestować –wszystkie kolejne terminy na tym poligonie są już zarezerwowane. Testowaniejest możliwe dopiero na początku przyszłego roku.

Trudno prognozować, jak długo potrwa pandemia, alerealistyczny scenariusz zakłada teraz, że dwa kolejne boeingi dla naszychVIP-ów resort obrony odbierze w pierwszej połowie przyszłego roku. Gazetapodnosi, że MON, chcąc zapewnić dostępność maszyn, będzie musiało przedłużyćumowę na czarter embraerów z naszym narodowym przewoźnikiem. Na razie takierozmowy nie są prowadzone, ale jest jeszcze stosunkowo dużo czasu. Wartośćkontraktu nawet przy zawarciu go tylko na sześć miesięcy to co najmniejkilkadziesiąt milionów złotych. – W tym momencie każdy pieniądz dla LOT-u jestistotny, a technicznie obsługa takiego kontraktu nie stanowi problemu – konkludujegazeta. (PAP)

Zobaczcie na filmie pierwszego Boeinga 737 da VIP „Józef Piłsudski”:

{https://www.youtube.com/watch?v=4_kmWBVHP64}

Komentarze